דף הבית >> מגזין-אימון אישי >> מגזין אימון אישי-2009 >> צריחת צרכים
 
אימון אישי

 

צריחת הצרכים
 
כאשר תינוק רעב הוא בוכה, מבוגר לעומתו רוטן ומקטר.
כאשר כואב לתינוק הוא צורח – מבוגר מגיב בתוקפנות למשהו אחר שנקלע בדרכו..
תינוקות פועלים אינטואיטיבית כדי לספק את הצרכים שלהם בכל רגע נתון,  אך ככל שמתבגרים אנו הופכים במידה מסוימת "לקורבנות" של עצמנו ושל הסביבה ורובינו משקיעים הרבה יותר מאמץ בלהדחיק את הצרכים שלנו מאשר בלספק אותם.
כולנו נולדים עם צרכים המתגבשים בגיל צעיר ומאז ועד תמיד אנו שואפים לממשם.
לכל אחד מאיתנו 2-3 צרכים "גרעיניים" בסיסיים והם הכוח המניע אותנו בכל תחומי החיים.
רק כאשר נממש את הצרכים שלנו נוכל באמת להיות מסופקים ומאושרים.
 
מה היית התקופה הכי מאושרת בחייך?
נסו רגע להיזכר, מה הייתה התקופה הכי מאושרת בחייכם?
מה היו הרגעים היותר מאושרים בחייכם?
סביר להניח כי אלה הזמנים בהם נתתם מענה מיטבי לצרכים שלכם.
ולחילופין, בתקופות הסבל והקשיים (לא כולל אובדנים ומחלות) הייתם ככל הנראה רחוקים מאוד מלספק צורך בסיסי וחשוב.
הצרכים האינדיבידואלים של כל אחד מאיתנו הם אלה המכתיבים את שאיפותינו הגלויות והכמוסות וכן את אופן ההתנהלות.
הצרכים שלנו שולטים בהתנהגות, בתגובות, בהחלטות ובבחירות ובד"כ כאשר אין מקבלים מענה לצורך אנו נוטים להגיב בכעס, תסכול, מירמור ודאגנות יתר.
 
ממסלו עד היום
פירמידת הצרכים של מסלו מתייחסת למדרג הצרכים הכלל אנושיים עפ"י סדר עולה:
1.      צרכים פיסיולוגיים בסיסיים (אויר, שתייה, מזון, מחסה)
2.      צורך בביטחון
3.      צורך בהשתייכות
4.      צורך בהערכה
5.      צורך בהגשמה עצמית
מסלו טען כי רק לאחר סיפוק הצורך הראשון במדרג הפירמידה אנו עוברים לסיפוק הצורך השני וכן הלאה. טענות מודרניות אחרות מתנגדות לטוריות המדרג.
האדם הקדמון היה עסוק בלשרוד (ולהתרבות) ולכן חיי בתחתית צרכי הפירמידה, משמע הסתפק במימוש הצורך הראשון והשני וכן במילוי צורך ההשתייכות ע"י החיים השבטיים במערות.
כיום, יותר ויותר אנשים מקבלים מענה "אינסטנט" יחסית לצרכים ראשוניים אלה ולכן שואפים לממש גם את קודקוד הפירמידה בטריטוריות צרכי הערכה והגשמה.
מסלו התייחס לצרכים הכלל אנושיים, אך הקונקרטיזציה האישית מהותית הרבה יותר ברמה האופרטיבית. ככל שעולים במעלה הפירמידה נדרש לאתר את הצרכים הספציפיים המדויקים של כל אחד ואחד, ואת תמהיל הצרכים של כל אדם באופן אינדיבידואלי לחלוטין. כולל התייחסות לקשר בין הצרכים ולהיררכיה ביניהם.
 
למה אנחנו נוטים להתעלם מהצרכים שלנו?
לרובינו קשה לקבל את הצרכים הבסיסיים שלנו כיוון שלהכיר בצורך ולחוות אותו גורם בד"כ לתחושת פגיעות וחולשה הן ביחס לעצמנו והן ביחס לסביבה.
בילדות הרגילו אותנו שצורך הוא לעיתים מילה דומה לאנוכיות!
כולנו מכירים את הילד הצורח כשהוא רוצה משהו אך זוכה לעיתים למשוב שלילי בנוסח: "אתה ילד רע", אל תהיה תינוק" או "תתחשב ואל תהיה חצוף".
כאשר המבוגרים מהווים מודל חיקוי לילד והם עצמם מדחיקים את צרכיהם (לטובת הילד, בן הזוג, הפרנסה וכד') בכך הם הופכים מודל (אולי בלתי מודע) לחוסר הלגיטימציה לסיפוק צרכים.
אבל האמת היא שאת הצרכים שלנו לא ניתן להדחיק ולהסתיר כיוון שהם ינסו לספק את עצמם איתנו או בלעדינו...
לכן עדיף לאתר אותם במדויק, להכיר בהם ולתת להם את המענה הראוי, אחרת הם צצים באופן לא צפוי ובלי שליטה.
לדוגמא התקף כעס בלי פרופורציה לטריגר, מצב רוח רע במיוחד בלי סיבה הגיונית ונראית לעין וכד'.
אם נתבונן באנשים סביבנו נבין כי כמעט בלתי אפשרי להסתיר את הצרכים שלנו מהסביבה, ההיפך הוא הנכון. ככל שתתאמץ להסתיר כך הם יהיו גלויים יותר.
הרי כולנו מכירים את הבוס או הבוסית הקשוחים הקרים ומרוחקים, כאשר לרוב הסובבים אותם ברור כי כל מה שהם באמת צריכים זה קצת חום ואהבה.
אם כן עלינו להכיר בכך שנוכחות הצרכים שלנו איננה הבעיה, אלא הדרך לממש אותם מבלי לגרום לסבל או פגיעה בסביבה שלנו.
ואף יותר מכך, בעולם התחרותי בו אנו חיים כאשר בכל רגע משתנים פני הדברים במהירות, הדבר היחיד שאיננו משתנה הם הצרכים שלנו, ורק סיפוקם יעניק לנו אושר אמיתי ואיכות חיים מיטבית.
לכן, אם ברצונך באיכות חיים טובה, אל תשאל: האם אתן מענה לצרכיי? אלא: מהם הצרכים שלי וכיצד אתן להם מענה מרבי במינימום פגיעה בסביבה.
 
השלב הראשון באימון אישי מתחיל בזיהוי הצרכים.
כיוון ששאיפותיו של כל אדם הן הנגזרת הישירה של צרכיו, המפתח לאימון אפקטיבי טמון בזיהוי הצרכים האינדיבידואליים הבסיסיים של המתאמן, אלה יסייעו באימות וחידוד שאיפותיו ומטרותיו ובהבנה ומקסום אסטרטגיית ההצלחה במציאות חיי המתאמן, זאת על מנת לתת להם מענה עתידי מיטבי.
ראשית אנו מאתרים את 4-6 הצרכים הגולמיים ביותר ובוחנים את הקשר בניהם.
לעיתים נמצא כי למתאמן שני צרכים בסיסיים הנמצאים בקונפליקט.
לדוגמא, אדם בעל צורך בהכרה וצורך בשייכות – יתכן כי ככל שהוא נותן מענה טוב יותר לצורך שלו בהכרה (ע"י הצטיינות והתבלטות) כך הוא פוגע במתן מענה לצורך השייכות (אנשים מקנאים, שומרים דיסטנס וכד').
אדם אחר בעל צורך בעצמאות וצורך בביטחון ימצא כי סיפוק הצורך שלו בביטחון מקבל מענה מיטבי בחיבור עם רגשי ואינטימי עם אנשים אך זה בדיוק מה שפוגע לו בתחושת העצמאות.
הפתרון לקונפליקט בין צרכים נעוץ בד"כ בבחירת סביבות העבודה והחיים המתאימות ביותר ומתן מענה לכל צורך בנפרד בתחום חיים אחר.
לדוגמא, אדם יכול לספק את הצורך שלו בהכרה ע"י פעילות מקצועית המובילה להערכה ופרסום בתחום הקריירה, ואילו את הצורך שלו בשייכות  יממש בקרב משפחתו וחבריו הקרובים.
כך ניתן למקסם מענה לצרכים באופן אופטימאלי ולמנוע תסכול הנובע מהצפייה למימוש צורך במקום הלא מתאים או הסותר.
           
הצרכים שלנו קובעים את מידת איכות חיינו בבחירות המקצועיות והאישיות שלנו.
מתאם גבוהה בין צרכי העובד (המכתיבים את שאיפותיו) לבין מקום עבודתו ומטרותיו העסקיות והתרבות הארגונית בו ישפר תפוקות שני הצדדים לאורך זמן.
לדוגמא, עובד בעל צורך בשייכות הנוטה לפעול בשיתוף וביצירת הרמוניה, יתאים יותר למקצוע הכרוך בעבודת צוות ולארגון "משפחתי" שתפוקותיו משתפרות בהתאמה לסינרגיה הצוותית.
בן / בת זוג או חברים קרובים מתאימים - הם אלה אשר עונים זה על צרכיו הבסיסיים של השני.
לדוגמא, שני חברים קרובים בעלי צורך דומה בריגושים ימצאו תחומי עניין ובילוי משותפים רבים, ובני זוג בעלי צרכים דומים ביציבות ושקט נפשי יקימו משפחה הרמונית יותר המתאימה לצרכים המשותפים לשניהם. לעומת זאת בני זוג אשר לשניהם צורך בהכרה תתכן תחרות סמויה או גלויה על משאבי תשומת לב הסביבה (משפחה, חברים, ילדים או בעבודה) שייצרו סביבה מתוחה שקשה לשמר אותה לאורך זמן.
אחרי זיהוי תמהיל הצרכים של המתאמן רצוי "להתיידד" איתם. משמע לקבל אותם כמו שהם ולא לנסות להילחם בהם.
אח"כ בוחנים את התוצאות העתידיות שהשגתן תממש צרכים אלה באופן מקסימאלי.
כל זאת מבלי להרחיק את הסביבה החשובה למתאמן, נהפוך הוא.
בתוכנית הפעולה למימוש הצרכים והשאיפות ניתן את הדעת גם ל "עוזרים". אלה האנשים בחייך שישמחו לגלות כי הם עונים על צרכייך ו / או יכולים לעזור לך לממשם.
 
כדאי לנסות בבית
בפעם הבאה כאשר אתם נתקלים במחסום על תשמרו בבטן אלא נסו לפעול ולבקש את המענה לצורך שלכם בצורה ישירה, עניינית ומנומקת. לדוגמא:
"יש לי צורך בוודאות ולכן אשמח אם תאמר לי איפה אני עומד לדעתך ביחס לביצוע המשימה"
או, "אני מתעקש גם על שם התפקיד שלי ולא רק על המשכורת כיוון שיש לי צורך בהכרה".
זה אולי נשמע מגוחך, אבל ככל שתתרגלו זאת תגלו כי הישירות משתלמת, תהיו יותר מסופקים והדרך תהיה פחות קשה ומביכה.
 
כל העולם במה וכולנו שחקנים (ומשווקים!)
כיוון שבעולם שלנו המשאבים מוגבלים (משאבי הכסף אך גם משאבי הזמן, תשומת הלב, האהבה וכד') באחריות כל אחד מאיתנו לפעול על מנת להשיג את המשאבים הנדרשים לו לסיפוק צרכיו.
עולם שיווק המוצרים והשירותים מבוסס כולו העברת מסרים של תועלות לצרכנים, כלומר מתן מענה לצרכים שאינם מסופקים.
ככל שמוצר / מותג ייתן תועלת רלוונטית יותר העונה על הצורך של קהל המטרה ולאורך זמן (תועלת פונקציונאלית או רגשית) כך יזכה לנאמנות צרכנים ופוטנציאל הפרמיה.
לדוגמא: התועלת לצרכן הרוכש מכונית ב.מ.וו היא גם איכות (פונקציונאלי) וגם סמל סטאטוס (רגשי).
ובדומה לעולם השיווק, גם אנו מוכרים לסביבה תועלות פונקציונאליות ורגשיות כדי לקבל מענה לצרכים שלנו.
בד"כ אנחנו "מוכרים" אינטואיטיבית בדיוק את מה שאנחנו בעצמנו צריכים.
לדוגמא אדם שזקוק ליציבות, סביר להניח כי התועלת שהסביבה שלו מקבלת ממנו היא יציבות או אדם שיש לו צורך בהנאה מספק לסביבה הנאה למכביר.
שאלו את הסובבים אתכם בבית, בעבודה ובלימודים מה הם בעיקר מקבלים מהקשר איתכם ותגלו מה אתם בעצמכם צריכים....
לצפייה בכרטיס הכותבת: דיתי קליין ליאור - מאמנת בכירה.

Go Back  Print  Send Page

רוצים לקבל מתנה?

ספרון-סודות שפת הגוף

 

דוא''ל*
שם*
==============================

 

שפת הגוף בחיינו

הרצאה חוויתית
והומוריסטית על שפת הגוף בחיינו.

 
לפרטים והרשמה:
לחצו כאן




 

 
חזור למעלה    |  שלח לחבר   |  מפת האתר 

אימון אישי  | אודות | מהו אימון אישי | חפש מאמן אישי | מאמן אישי | מאמן עסקי | מאמן משפחתימאמן זוגי | מאמן להפרעות קשב וריכוז |  צור קשר

  
מאמן פיננסי | מאמן לדיאטה | מאמן ארגוני | מאמנים רוחניים | מאמן למנהלים | מאמן לקריירה | מאמן לנוערמאמנים לשיווק ומכירות |

סופרויז'ן למאמנים  |  מרכזי אימון אישי | כתבות באימון אישי | קורסים וסדנאות באימון אישי  | ספרי אימון אישי | קואצ'ינג למאמנים

| מאמנים לפריצות דרך | מאמנים להעצמה נשית | מאמני אניגרם וnlp | מאמנים אישיים-פסיכולוגים

 
קלפי אימון אישי
  | אתרים מומלצים  | מוצרי אימון אישי | שותפים | מאמני הסוד | מאמנים אישיים-רפואה אלטרניטבית

מאמן אישי-המלצות  | מאמן אישי-אזור גאוגרפי מאמנים להכנה לפרישה | מאמנת אישית

 
מיהו מאמן אישי
|  מאמנים לגישור  | אימון אישי-בתי ספר | פורום אימון אישי

מטפלים
הצטרפות לאינדקס המאמנים האישיים  | רישום למגזין אימון אישי

פורטל אימון אישי  |  בית ספר לאימון אישי  |  הכשרת מאמנים

ספר אימון אישי  |  הכשרת מאמנים

 כתובת: ברגסון 5 ת"א   |   טלפון: 050-2250225 ,  077-5531550   |   פקס: 03-6999854   | דואר אלקטרוני:  info@bcoach.co.il


©2007   כל הזכויות שמורות לאינדקס המאמנים האישים בישראל®.

 www.bcoach.co.il


לייבסיטי - בניית אתרים